Heb je een vraag over het afspelen van video's of over de videoplayer? Hier vind je vast het antwoord!
Om een video te starten ga je naar 'Kijk terug' en kiest daar voor een vak. Je komt dan op een pagina waar alle video's staan van het gekozen vak. Via filters kun je kiezen uit de juiste groep of de leraar die de video heeft gemaakt. Door op de afbeelding te klikken verschijnt de vdeo als een pop-up groter in beeld. Start de video niet uit zichzelf, klik dan op de play-button. Verder kijken naar andere video’s? Door terug te gaan naar 'Kijk terug' kun je een keuze maken voor een ander vak en daar de verschillende video's van bekijken.
Wanneer je op een video bij een vak, verschijnt er een pop-up met de door jou gekozen video. Gebeurt dit niet, dan kan het zijn dat jouw internetbrowser (zoals Edge, Firefox of Chrome) pop-ups blokkeert. Dit kun je oplossen door in de internetbrowser de pop-ups van onlineschoolagora.nl toe te staan. Ververs daarna je internetscherm en de pop-up moet verschijnen.
Je kunt een video zoeken door te filteren uit:
of door het invullen van een zoekwoord. Klik dan op 'zoeken' en het gewenste resultaat komt in beeld.
Als er geen resultaten in beeld komen na het filteren of zoeken, is het raadzaam om opnieuw een keuze te maken via de filters of andere zoekwoorden in te vullen. Wellicht geeft dit wel het juiste resultaat.
In onderstaand overzicht zie je de cruciale leermomenten waarvan momenteel een filmpje beschikbaar is.
Aan de ontbrekende filmpjes wordt hard gewerkt.
Je kunt bij ‘zoekcode’ zien waar je op moet zoeken om het gewenste filmpje te vinden.
De eerste twee cijfers staan daarbij voor het leerjaar.
Cruciaal leermoment |
Zoekcode |
Resultatief tellen tot ten minste 10 |
R1202 |
Representeren van een hoeveelheid tot 10 met vingers of stippen (dobbelsteen) |
R1203 |
Ordenen en vergelijken op lengte |
R1205 |
Ordenen en vergelijken objecten op gewicht |
R1206 |
Ordenen en vergelijken van objecten naar inhoud |
R1207 |
Bewust worden van het verloop van tijd |
R1208 |
Tellen verkort, zowel door als ook terug vanaf een gegeven getal |
R0312 |
Verwoorden en schematiseren van het delen in contextsituaties |
R0315 |
Leggen verbinding tussen vermenigvuldiging en deling |
R0316 |
Afpassend meten van lengte met meterstrook of meterlat |
R3417 |
Doorzien van verdeeleigenschap (inzicht vermenigvuldiging) |
R0427 |
Doorzien van verwisseleigenschap (omkeerstrategie) |
R0428 |
Kennen tafels van 2,5 en 10 (memoriseren) |
R0429 |
Kennen verschillende betekenissen van getallen gebonden aan context |
R0530 |
Maken optellingen en aftrekkingen tot duizend |
R0534 |
Maken opgaven met driecijferige getallen (kolomsgewijs optellen) |
R5636A |
Maken opgaven met driecijferige getallen (kolomsgewijs aftrekken) |
R5636B |
Meten met een meetlat en liniaal om de lengte van een object te bepalen |
R5638B |
Meten met een weegschaal om het gewicht van een object te bepalen.
|
R5639 |
Kennen tijdsaanduidingen als minuten, uren, seconde, etmaal, week, maand, jaar, eeuw |
R5641 [A en B] |
Kennen verschillende betekenissen van getallen gebonden aan context |
R7842 |
Structureren getallen tot miljard |
R7843 |
Kunnen vlot en flexibel hoofdrekenen met getallen tot duizend en met ronde getallen tot miljoen |
R7844 |
Maken optellingen cijferend |
R7845A |
Maken aftrekkingen cijferend |
R7845B |
Cijferend vermenigvuldigen |
R7846A |
Cijferend delen |
R7846B |
Schattend optellen en aftrekken tot miljoen |
R7847 |
Zien breuken, procenten en kommagetallen en verhoudingen als meet- of verhoudingsgetallen |
R7848 |
Zien kommagetallen als manier van systematische verfijnen |
R7849 |
Zien procenten als een standaardisering via ‘honderdsten’ of ‘op de honderd’ |
R7850 |
Beredeneren van optellen en aftrekken met gelijknamige breuken |
R7851A |
Beredeneren van optellen en aftrekken met ongelijknamige breuken |
R7851B |
Beredeneren van operaties met procenten |
R7853 |
Beredeneren van verhoudingen |
R7854 |
Inzetten van de zakrekenmachine |
R7855 |
Opbouwen van meetreferenties uit het dagelijks leven |
R7856 |
Kennen de voorvoegsels mili, centi, deci, deca, hecto en kilo |
R7857 |
Meten van lengte en gewicht met standaardmaten |
R7858 |
In onderstaand overzicht zie je de cruciale leermomenten waarvan momenteel een filmpje beschikbaar is.
Aan de ontbrekende filmpjes wordt momenteel hard gewerkt.
Je kunt bij ‘zoekcode’ zien waar je op moet zoeken om het gewenste filmpje te vinden.
De eerste twee cijfers staan daarbij voor het leerjaar.
Cruciaal leermoment |
Zoekcode |
Naspelen of navertellen van een voorgelezen verhaal of prentenboek |
T1204 |
Van informatieve prentenboeken (juiste plaatje aanwijzen tijdens of na lezen) |
T1205 |
Ontdekken van het alfabetisch principe (in een speelse context) |
T1207 |
Schrijven met eigen grafische middelen (tekeningen, picto's, krabbels, symbolen) |
T1208 |
Spelen met vormen van schriftelijke communicatie uit eigen leefwereld (bijvoorbeeld WhatsApp-bericht versturen met symbolen) |
T1209 |
Vertellen of navertellen van een gehoord of voorgelezen verhaal |
T1210 |
Luisteren naar een digitaal aangeboden verhaal (digitaal, prentenboek, luisterboek) |
T1211 |
Ontdekken van en luisteren naar verschillende tekstsoorten (bijvoorbeeld prentenboek, instructie voor een recept of spelregels bij een nieuw spel) |
T1213 |
Samenvatten van wat wordt verteld (bijvoorbeeld: wat was de belangrijkste gebeurtenis in het verhaal?) |
T1214 |
deelnemen aan geplande en ongeplande gesprekken om informatie uit te wisselen. |
T1215 |
reageren op … (mening geven), vragen stellen en beantwoorden, uitleg geven (bijvoorbeeld bij een zelfgemaakte tekening) |
T1216 |
Leerlingen lezen kinderboeken, verhalen, gedichtjes. |
T3417 |
Leerlingen schrijven verschillende korte teksten met eenvoudige inhoudselementen: informatieve teksten, betogende teksten, instructieteksten, correspondentie en expressieve teksten. |
T3420 |
Bij het schrijven van de teksten leert de leerling zich afvragen wat hij met de tekst wil zeggen/bereiken en voor wie hij schrijft. |
T3421 |
Leerlingen hebben aandacht voor de structuur van de tekst (bijvoorbeeld vraag-antwoordstructuur) en maken gebruik van veel voorkomende verwijs- en signaalwoorden. |
T3422 |
Leerlingen reviseren de tekst op basis van instructie en verbeteren in de laatste fase de tekst op elementaire regels voor spelling en interpunctie. |
T3423 |
Leerlingen kunnen verschillende soorten eenvoudige presentaties houden. |
T3424 |
Leerlingen leren de spreektaak voor te bereiden en af te stemmen op het publiek voor wie ze spreken. |
T3425 |
Leerlingen voorzien hun presentatie van eenvoudige structuur (chronologie, opsomming) en maken gebruik van eenvoudige verwijs- en voegwoorden. |
T3426 |
Leerlingen luisteren naar verschillende soorten zakelijke en verhalende teksten. Bij het luisteren is belangrijk dat: Leerlingen de gesproken tekst begrijpen Leerlingen gericht leren luisteren met behulp van een vooraf gegeven luistervraag. |
T3427 |
Leerlingen lezen kinderboeken (bijvoorbeeld detectiveverhalen, verhalen over verschillende culturen, humoristische series), gedichten en stripboeken. |
T5628 |
Leerlingen lezen informatieve, betogende, beschouwende en instructieteksten. |
T5629 |
Leerlingen wisselen met klas en leerkracht leeservaringen uit en reageren op leeservaringen van klasgenoten. Ze kunnen het thema of de boodschap in een verhaal onderscheiden en de relaties tussen hoofd- en bijfiguren benoemen. |
T5630 |
Leerlingen besteden aandacht aan aspecten van opmaak (beeldende elementen, kleur, illustraties, lettertype en -grootte). |
T5633 |
Leerlingen weten wat een werkwoord is |
T5634 |
Leerlingen kunnen de persoonsvorm vinden in een zin |
T5635 |
Leerlingen weten wat een zelfstandignaamwoord is en welke lidwoorden er zijn |
T5636 |
Leerlingen weten wat een voegwoord is en kunnen voegwoorden in een zin herkennen |
T5638 |
Leerlingen weten wat voorzetsels zijn |
T5639 |
Leerlingen leren de spreektaak voor te bereiden en af te stemmen op het publiek voor wie ze spreken (medeleerlingen die later online terugkijken, oma/opa). |
T5641 |
Leerlingen gebruiken bij hun presentatie geheugensteuntjes of schema’s om hun tekst met complexere structuur te structureren. |
T5642 |
Leerlingen luisteren naar verschillende soorten zakelijke en verhalende teksten |
T5643 |
Leerlingen begrijpen gebruik van punt, komma, vraagteken en uitroepteken. |
T5646 |
Leerlingen lezen jeugdliteratuur, historische verhalen, science fiction, fantasievertellingen, (vormvrije) gedichtjes. |
T7847 |
Leerlingen wisselen met klas en leerkracht leeservaringen uit en reageren op leeservaringen van klasgenoten. Ze beschrijven de kenmerken van een personage, hoe hij/zij zich voelt en kan dit relateren aan een episode (oorzaak-gevolg). Leerlingen kunnen hun voorkeuren voor onderwerpen, genres, schrijvers beschrijven. |
T7849 |
Leerlingen schrijven verschillende soorten teksten: informatieve teksten, betogende en/of beschouwende teksten, instructieteksten, correspondentie en expressieve teksten. |
T7850 |
Bij het schrijven van de teksten stemmen leerlingen af op doel en publiek van de tekst. |
T7851 |
Leerlingen gebruiken alle interpunctie zoals dubbele punt, aanhalingstekens en puntkomma |
T7854 |
Bij het spreken stemmen leerlingen af op doel en publiek voor wie ze spreken. |
T7856 |
Leerlingen kunnen het onderwerp en het gezegde benoemen in een zin |
T7857 |
Leerlingen kunnen redekundig ontleden: lijdend voorwerp |
T7860 |
Leerlingen kunnen redekundig ontleden: meewerkend voorwerp |
T7861A |
Leerlingen kunnen redekundig ontleden: bijwoordelijke bepaling |
T7861B |
Leerlingen kunnen taalkundig ontleden: bijvoeglijk naamwoord |
T7862 |
Leerlingen kunnen taalkundig ontleden: persoonlijk voornaamwoord |
T7863 |
Leerlingen kunnen taalkundig ontleden: bezittelijk- en |
T7864A |
aanwijzend voornaamwoord |
T7864B |
Rechts onderaan vind je een icoontje met vier pijltjes. Hiermee zet je de video om naar fullscreen (volledig scherm). Hetzelfde icoontje gebruik je dan om de video weer kleiner te maken.
In de pop-up die verschijnt als je een video afspeelt zit rechts bovenaan een kruisje. Als je hierop klikt, sluit je die pop-up en stopt de video met spelen.
Je zet je geluid aan door op de geluidsbalkjes te klikken rechtsonder in de pop-up. Hier kun je het geluid ook harder of zachter zetten. Nog steeds geen geluid? Kijk dan even na of het geluid van je computer of telefoon wel aan staat.
je kunt ook een rechtstreekse uitzending bekijken. Ga naar 'Kijk live' en daar zie je een aftelklok staan. Die geeft aan wanneer de live uitzending beschikbaar is. Je kunt op dat moment terugkomen en de uitzending bekijken.
Als er een live uitzending gepland staat, geeft een aftelklok aan over hoeveel dagen, uren, minuten en seconden de uitzending begint. Staat er geen aftelklok, is er ook geen live uitzending en kun je alleen video's terugkijken via 'Instructievideo's'.